Uke 2: App-idéer

App nr. 1

Make my makeup

« Make my makeup » er en sminkeapp for de som ønsker å bli bedre på det. På forsiden får man først introdusert et ansikt. Her blir man spurt om behovet; mørke ringer rundt øyene, lengre vipper? Uansett så klikker man på delen i ansiktet man lurer på. Etter dette vil det komme opp forslag på en del sminkeprodukter f.eks: concealer, øyenskygge, eyeliner i området rundt øyet. Om man klikker på concealer, vil du få litt informasjon om hva hensikten dette produktet er for noe, samt en enkel sminkevideo eller noen enkle steg om hvordan dette brukes. I tillegg til denne bruksanvisningen kan man få litt tips til andre komplette ”looks” som produktene har blitt brukt i, og det kommer også opp gode og billige merker som selger produkter innenfor denne kategorien.

Behovet kan finnes hos kvinner hovedsakelig som ikke er så flinke på å sminke seg, unge som nettopp har begynt eller eldre som har falt litt av trenden. Kanskje de har kjøpt litt sminke og ikke har peiling på hvordan det skal påføres best mulig? Eller kanskje de plutselig finner ut at de vil dekke for disse mørke ringene, men aner ikke hva produktet som kan redusere dette heter? Kanskje noen nye sminketrender inspirerer kvinner og menn som har sminket seg en god stund allerede også.

App nr. 2

My wardrobe

« My wardrobe » er en klesvalg-app som blant annet løser behovet om å utnytte plassen i skapet på en best mulig måte. Først registrerer man alle klesplaggene sine, dermed trengs det en del tålmodighet i starten for å få appen til å fungere slik man vil. Dette vil bli sortert i ulike kategorier (man legger selv inn de aktuelle). Det er det første designet vi ser nedenfor. Hver dag taster man på den buksen, toppen, jakken og skoene man bruker. Av dette kommer det en logg av hvert klesplagg. Om du ikke har brukt noe på en stund vil du få varsel (denne tidsperioden kan selv bestemmes i innstillinger). Dette er den andre funksjonen som vises nedenfor. Hvis dette er tilfelle og du innser at dette er et produkt som du helst ikke ønsker at skal ta opp mye plass i skapet, er det mulig å enten; legge det opp til salg direkte på appen og tjene litt penger (den samarbeider med finn.no og appen ”Tise”), eller gi til nærmeste Fretex (kart i appen). Dette er det tredje designet nedenfor. En til valgfri funksjon i appen er at du kan skrive ned merkene på alle/noen av klesplaggene du har lagret eller solgt, og få forslag på gensere, bukser, jakker osv. som er til salgs av andre dersom du er litt fattig på det.

Hovedgruppen som appen skal operere på er forbrukermarkedet. Det som kjennetegner dette markedet, er at det er rettet mot deg og meg og alle andre forbrukere som benytter seg av varer og tjenester til eget bruk. Målgruppen innenfor dette markedet som appen skal fokusere på er mennesker som gjerne er opptatte av klær i alle aldre, folk som ønsker å utnytte plassen sin ordentlig i skapet, eller folk som er opptatte av å variere klesplagg jevnlig. I tillegg kan en relevant interesse være at de ønsker donere eller selge klær med gjenbruk i fokus.

App nr. 3

Real deal?

« Real deal? » er en enkel app som gjør at du kan forsikre deg om at et klesplagg er ekte vare og ikke forfalsket. Dette er relevant dersom du enten planlegger å kjøpe, eller allerede har kjøpt, noe via nett eller direkte salg av en person du ikke kjenner. Det første man møter i appen er først og fremst et søkefelt, men man kan også velge å filtrere etter merke, kjønn eller modell dersom man bare husker det. I tillegg kommer det forslag på ting ofte folk har søkt på. Dersom du klikker deg inn på noe kommer det litt informasjon om produktet eller merket. Profesjonelle folk som har studert dette, kan legge ut videoer samt enkel sjekkliste for å hjelpe deg å sjekke om ditt plagg er autentisk. Eierne av appen skal forsikre seg om at det ikke kommer mange innlegg rundt samme produkt, men heller én god av en troverdig forfatter.

Dette er dyre produkter som ofte forfalskes og produseres i Kina til en billig penge. Dette løser altså et sterkt behov hos mange. Det kan være vanskelig å vite om disse er masseproduserte i Kina eller ei, ettersom at mye kan være svært likt. For mange som betaler mye er det viktig at de ikke blir lurt, og at det de kjøper ikke viser seg å være ”fake”. Selv om det er høyst ulovlig å selge slike produkter, skjer det dessverre litt for ofte.

I denne appen må man lage en personlig bruker koblet til facebook, dette dersom man ønsker å sende inn et forslag til produkter som bør skrives om. I tillegg vil man også få nyhetsbrev når det har blitt lagt til et innlegg innen et merke man har søkt på mange ganger inne på appen; altså blir det drevet med diskré datalagring til brukernes fordel. Det tredje designet nedenfor er bare en rask knapp som viser forslag på populære nettsider der det blir drevet med bruktsalg. Folk som i det hele tatt lurer på om noe de har kjøpt er ekte, har nok ikke kjøpt fra originalbutikker til originalpris uansett, siden de lurer. Dermed kan dette være en nyttig interesse for brukerne av appen. Slik reklamasjon gjør dessuten at appen kan tjene seg godt lønnsomt av spons.

Målgruppen som behovet inntreffer er designer-interesserte mennesker som kan være opptatte av popularitet og/eller anerkjennelse. Mange betaler mye for å kjøpe dyre produkter (som andre gjerne skal se at er dyre), for å øke egen status. Dermed er det som oftest unge mennesker i en alder fra 16-30 som jeg kan tenke meg har lyst til å benytte seg av appen.

Veien videre?

Appen jeg ønsker å satse på og videreutvikle til en delvis fungerende app, er app nr. 2; « My wardrobe ». Dette på bakgrunn av at det er appen jeg ser mest potensiale i; den har finest design, best funksjoner og løser behovet om å utnytte plassen best mulig i skapet. I tillegg samarbeider den om finne nye eiere av plagg sammen med andre apper. Dette gjør at appen kan vise seg å være lønnsom med blant annet sponsorer f.eks.

-Matilda

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s