Digital samtid uke 2

Skriv om dine 24 timer uten(med) bruk av sosiale medier:

Jeg ønsker ikke å få dårlig vurdering på denne oppgaven, men istedenfor å lyve og skrive litt om hvordan jeg tror jeg hadde klart meg uten sosiale medier, velger jeg heller å være ærlig og skrive om hvorfor denne oppgaven er helt uaktuell for min del. Min hverdag er helt avhengig av at jeg er tilgjengelig på sosiale medier. Daglig får jeg blant annet meldinger og oppdateringer fra jobben på Facebook, og det er svært viktig at jeg får sett disse dersom det trengs noen eller noe. I tillegg har jeg en kjæreste som også har en svært travel hverdag, dermed er sosiale medier som regel den eneste formen for kommunikasjon jeg får i løpet av dagen med han. Videre er det nesten påtvunget at jeg blar igjennom Instagram og liker bilder, gir bursdagsgratulasjoner på Facebook, og sjekker om noen pakker jeg har bestilt på nettet har kommet i posten. I 2017 skjer også mange betalinger dersom jeg ønsker noe godt til lunsj, i gjennom DNBs app ”Vipps”. Her er det også mulig å kommunisere med andre og for eksempel spørre om penger.

Stort sett ser jeg personlig bare positive sider som sosiale medier har påvirket hverdagen min på, jeg velger jo selv når jeg ikke ønsker å være online lenger. Likevel har jeg hørt fra både familie og venner at jeg kan være litt fraværende til enkelte tider. Dette er forståelig. I tillegg kan sosiale medier forstyrre meg dersom jeg har mye skolearbeid å gjøre hjemme, der er det kun viljestyrken som gjelder.

Tidligere har jeg likevel endt opp med å utføre et lignende prosjekt for noen år siden ufrivillig. På hytta vår på Skåbu er det ingen dekning. Det var først da jeg innså hvor avhengig jeg var av mobilen min og hvor dominerende den hadde blitt i livet mitt. Jeg fikk nesten abstinenser, og hadde ingen anelse om hva jeg skulle erstatte den plutselige fritiden min med. Selvsagt fikk jeg mer tid med familien, og mer tid til å gjøre ting jeg ellers ikke hadde gjort om jeg ikke hadde hatt noe valg, men det fikk meg også til å innse hvor tidskrevende og hvor avhengig av sosiale medier jeg er til å funksjonere. Nesten litt skremmende. Dette var grunnen til at jeg ikke vil, eller faktisk klarer, å være offline et helt døgn i hverdagen.

hytte123

  1. Har du venner du kun kjenner via internett, som du aldri har møtt ansikt-til-ansikt?

Både og. På mange måter begynte jeg først å snakke med min nåværende kjæreste via internett før jeg faktisk møtte han. Dette skjedde via en god felles venninne som startet en gruppesamtale på Facebook med oss begge i den. Jeg husker jeg var nervøs første gang jeg faktisk skulle møte han, dette ettersom at det er mange inntrykk som uteblir når man kun snakker sammen på sosiale medier. Likevel hadde han hatt en svært god personlighet da vi snakket sammen på appen ”Snapchat” (i senere tid), som gjorde at jeg ble i sterk tvil på at jeg kom til å bli skuffet av noe slag. Annet enn dette har jeg aldri hatt et behov for å starte en samtale med en jeg ikke kjenner, har aldri hatt en brukerkonto til en nettside som gjør at jeg kan snakke direkte med noen jeg ikke kjenner heller. Klart jeg har Facebook og lignende, men her er jeg kun venner med folk jeg kjenner og har møtt i virkeligheten.

  1. Sammenligner du deg med andre på sosiale medier?

I det svært sosiale medier-pregede samfunnet vi lever i den dag i dag, er det nesten umulig å ikke sammenligne seg med andre. Folk legger kun ut bilder de er fornøyde med, og pynter gjerne litt på virkeligheten for å få det til å se best mulig ut. Vi har i tillegg likes, venner og følgere som refererer til hvor stor sosial krets man har, eller hvor populær man eventuelt er. Da er det klart man sjekker hva andre har i forhold til seg selv, og ønsker å bidra med fine innlegg. Det er likevel viktig å vite at det er mye retusjerte bilder og materialer som ligger ute, husk å skille mellom virkelighet og sosiale medier.

instagramfeed

  1. Er det store forskjeller på hvordan mennesker under 20 år bruker Internett, sammenlignet med dem som er pensjonister? Hva består forskjellene i?

Det er en del forskjeller på ungdom og pensjonister når det kommer til bruk av internett. En tenåring vil først og fremst være avhengig av internett fordi de er storforbrukere av sosiale medier og bildedelingstjenester. Det hele går ut på å kunne snakke og å holde seg oppdatert med vennene sine de tidene på dagen man ikke kan snakke med de ansikt til ansikt. Eksempler på slike internettbaserte medier er Instagram, Facebook og Snapchat. Ungdom er som regel også villige til å teste ut alt det nyeste av apper og teknologi sammenlignet med de som ikke er født direkte inn i den digitale verden. Pensjonister bruker gjerne internett for å lese aviser på nettet, lese e-mailen sin, og oppdatere alle vennene sine på Facebook med regelmessige statuser. Dette er nettsider og programmer som stort sett er ensformige rutiner hver dag.

  1. Blir vi mer kalde og overfladiske i forholdet til våre medmennesker når vi bruker sosiale medier?

De sosiale mediene gir en stadig strøm av informasjon om venner og bekjente. Selv om man ikke har møtt FB-vennene på lang tid er man oppdatert på hva de gjør og hva som skjer i deres liv. Den stadige strømmen av privat informasjon gjør at man føler enn større nærhet enn det man ellers ville ha gjort. Sånn sett har de sosiale mediene bidratt til større nærhet. På den annen siden kan det være at man går glipp av de virkelig sterke knytningene som man bare får via fysiske møter. Det er mange eksempler på at folk har møttes på nettet og har blitt så knyttet til hverandre at de har bestemt seg for å gifte seg. Men det er kun de færreste som gifter seg uten at de har møtt hverandre fysisk.

Et annet aspekt ved de sosiale mediene er mobbing og utfrysing.  Der er det enkelt å baksnakke og fryse ut noen man ikke vil ha noe med å gjøre. I tillegg er det nå mulig å lage ”gruppesamtaler” der man kan plukke ut de man vil ha med. Det finnes også sosiale medier der man kan være anonym og der man kan legge ut falske rykter og nedlatende omtaler.

  1. Hvordan har de sosiale relasjonene endret seg med teknologi som smarttelefon og sosiale medier?

Smarttelefon og sosial medier har gjort  det mulig å holde kontakt med et stort antall venner og bekjente. For eldre mennesker som har blitt skilt fra gamle venner og slektninger, har sosiale medier skapt en renessanse for gamle bekjentskaper. Der er helt vanlig å ta opp kontakten med en barndoms venn du ikke har sett på 30 år, likeledes for de litt fjerne slektningene som bor i en annen del av landet. På den andre siden kan de sosiale mediene gjøre at man ikke tar seg tid til å planlegge fysiske møter. Således blir de sosiale relasjonene flere, men kanskje noe mer overfladiske.

  1. Hva er forskjellen på digital mobbing og annen mobbing?

Digital mobbing er en nok så ny og alvorlig utvikling av mobbing. Forskjellen på digital mobbing og annen mobbing er at digital mobbing foregår på nettet via bilder, video eller tekst, mens annen mobbing eller erting skjer i virkeligheten.

  1. Hvordan har mobbing endret seg med teknologi som smarttelefon og sosiale medier?

Man vil nok kunne si at sosiale medier har åpnet for en ny type mobbing. Blant skoleelever har mobbing på sosiale medier gjort livet vanskelig for mange, og mobbingen blir ofte verre ettersom det er flere som er «tilskuere». Mobbingen er psykisk mobbing som ofte fører til utfrysning og isolasjon. Jenter er spesielt utsatt ettersom gutter fortsatt mer utsatt for fysisk mobbing.

En ny type mobbing har også oppstått som følge av sosiale medier og det går utover offentlige personer. Politikere og andre personer som er synlige i media blir ofte utsatt for mer eller mindre anonyme nettroll som kan drive sjikane og sverting.

cyberbullying

  1. Nevn noen tiltak som kan gjøre din digitale hverdag tryggere.

Tiltak du kan gjøre for å beskytte din digitale hverdag er for eksempel; å aldri gi ut passordet ditt, generelt være mer forsiktig med å oppgi opplysninger om deg selv, dobbeltsjekke kilder, laste ned antivirusprogrammer og spam-filtre, og å snakke med en voksen om det skjer noe ubehagelig på nett. Sist men ikke minst er det viktig å gjøre mot andre det du vil de skal gjøre mot deg, dette gjelder absolutt på nett også.

Kildehenvisning:

-Matilda

Laisser un commentaire

